کائولن یکی از مواد اولیه اصلی صنایع تولید کننده ظروف چینی، چینی بهداشتی، کاشی و سرامیک، مقره سازی عایق ها، سیمان سفید، بتن سبک، آجرنسوز و …است و معدن کائولن شرکت صنایع خاک چینی ایران، بزرگترین معدن کائولن در سطح کشور است.

این معدن در 20 کیلومتری شمال شرقی شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی واقع شده است و در حال حاضر بیش از 60 نفر در این معدن در حال فعالیت هستند.

در طی هفته جاری برف خوبی در استان و شهرستان مرند بارید و موجب خوشحالی مردم شد چراکه بارش برف با این حجم پس از گذشت تقریبا 5 سال رخ داده بود.

به همراه رئیس معدن شرکت صنایع خاک چینی ایران به معدن کائولن رفتیم تا گوشه ای از فعالیت معدن کاران سخن کوش آذربایجان و ایران زمین در چنین روزهای سرد و پربرف زمستانی را روایت کنیم.

در طول مسیر کوهها و رودها پرشده بود از نعمت خدادادی برف که همه جا را یکدست سفیدپوش کرده بود.

در برخی از نقاط ارتفاع برف به بیش از یک و نیم متر هم میرسید.با خودروی شرکت در مسیر معدن شاهد برف روبی و بازگشایی راه دسترسی معدن شدیم که مسیر کامیونهای کائولن استخراج شده از معدن به سمت شرکت را بازگشایی می کردند. این شرکت در راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی، راه دسترسی روستای ساری تپه که در جوار این معدن است را نیز برف روبی و مسیرگشایی می کرد.

به همراه رئیس معدن وارد معدن کائولن شدیم و مسیر سربالایی را برای دیدن پرسنل معدن و عکاسی از محیط معدن طی کردیم تا به محل مورد نظر رسیدیم.

برای ثبت چنین مناظر بکری باید از ماشین پیاده می شدیم و پا در برفی به ارتفاع یک متری میگذاشتیم.

در ابتدا شاید پاهایمان با فرورفتن در برف احساس سرمای شدید می کرد ولی دیدن و به تصویر کشیدن معدن یک دست سفیدپوش تحمل سرما را برایمان ممکن می کرد.

بعداز گرفتن عکس از وسعت برف معدن، پیاده به سمت معدنکاران رفتیم.افرادی که در سرمای زمستان و گرمای تابستان همواره در حال تلاش هستند.

بعد از سلام و احوالپرسی، کوره کوچک گرمکن توجه من را به خود جلب کرد.کوره ای که برای گرم کردن معدن کاران فراهم شده بود .

معدن کاران از سختی کار گفتند ولی برای رسیدن شرکت به اهداف موردنظر، این سختی ها را برای خود به مسیر رشد و تعالی معنا کردند.آنها میگفتند تمام شغلها سختی خود را دارد و معدن نیز نسبت به شرایط کاری، سختی خود را داراست. در این معدن، کائولن که از ذخایر خدادادی است استخراج می شود وپس از حمل توسط کامیونها به شرکت، کائولن استخراج شده به دو صورت درجه بندی و فرآوری شده به شرکتهای تولید کننده ظروف چینی، چینی بهداشتی، کاشی و سرامیک، مقره سازی عایق ها، سیمان سفید، بتن سبک، آجرنسوز صادر می شود.

در پایان این سفر عکسی از معدنکاران گرفته شد تا این لحظات خوش نیز به یادگار بماند.

اشتراک گذاری

تاریخ انتشار خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *